Mijn favorieten

50 jaar Saelmans Makelaardij

Donderdag 13 mei 2021, Weert,

Na een gepaste felicitatie aan grondlegger (1971) Jan Saelmans en zijn vrouw Elly werd de huidige directie (vanaf 1995) Dolf en Muriël Geleijns-Saelmans en zonen Bart-Jan en Bram op vrijdag 14-5-2021 bij aankomst op kantoor verrast door alle toppers van het Saelmans team. We hielden het klein maar het was voor ons ontzettend groots.



Een relatie die gebaseerd is op vertrouwen en oprecht meeleven met de mens achter het vraagstuk is dé basis voor succes

Woningmakelaardij Saelmans is in 1971 opgericht door Jan Saelmans aan de Nassaulaan in Weert. Jan was, en is, een bekende Weertenaar. In eerste instantie met name door zijn beroep als kolenhandelaar en door de betrokkenheid bij zijn klanten. Hij kwam bij de mensen thuis. Zat bij ze aan de keukentafel als hij de kolen kwam brengen. Voerde er gesprekken over zaken van alledag en over wat de mensen bezighield. Daardoor wist hij dus heel veel over de verschillende situaties van gezinnen in Weert. Hij had een vertrouwensband met ze. Niet alleen doordat veel mensen in meerdere of mindere mate van zijn leveringen afhankelijk waren om de kachel en de cuisinère te stoken. Maar ook omdat Jan nooit te beroerd was om, als de situatie daarom vroeg, een paar extra scheppen kolen in de kelder te gooien. Een groot inlevingsvermogen én een groot hart. Maar toch ook een succesvol zakenman. Of moeten we zeggen: een succesvol zakenmens…

Door de komst van het aardgas verdween langzaamaan het beroep van kolenhandelaar. Jan voorzag dat en studeerde al voor makelaar tussen de kolenbedrijvigheid door. De verregaande vertrouwensband met zijn voormalige klanten was de basis van het succes dat hij als beginnend makelaar had. En het vertrouwen dat hij kreeg heeft hij nooit beschaamd. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Mensen nooit het vel over de oren trekken maar vooral heel goed luisteren. Horen wat er misschien wel níet gezegd werd en daarop acteren. De vraag achter de vraag opmerken en niet gaan voor een snelle verkoop of aankoop van een pand maar klantgericht en oprecht meeleven in het vraagstuk van het individuele gezin of de zaak. Meedenken in scenario’s die wellicht op dat moment nog niet opportuun waren maar die zich in de toekomst zouden kunnen voordoen. Vooruit- en meedenken. Adviseren in het belang van klanten en niet in het belang van de portemonnee.

In 1995 heeft Jan het stokje overgegeven aan zijn dochter Muriël en haar man Dolf Geleijns, eerder de jongste beëdigde makelaar van Nederland. Zij hebben vanaf dat moment met dezelfde inzet en intenties het bedrijf voortgezet en verder uitgebouwd. In eerste instantie natuurlijk met de enorme ervaring en kennis van Jan op de achtergrond. Maar met name door het investeren van heel veel tijd, gedegen opleidingen, cursussen, en uitgebreide certificeringen. De manier waarop Muriël en Dolf met hun klanten omgingen was dezelfde als hoe Jan dat deed. Met een uitstekend gevoel voor de menselijke kant van het zakendoen. Vooruit denken, zodat je klanten aan je bindt en daardoor de kans hebt om ook in de toekomst iets voor de kinderen van die klanten te kunnen doen. En door het vanuit interesse in, en het meeleven met je klanten onderhouden van het contact.

Naast woning- en bedrijfsmakelaardij werden specialistische financiële diensten aangeboden. Hypotheken en verzekeringen waren immers een logische volgende stap. Perfect passend in het complete traject dat met klanten kon worden afgelegd. De helpende hand in de rug en de warme begeleiding die zodoende jaren doorloopt.

In 2002 verhuisde het kantoor naar het voormalige cafépand van ‘Jiliske’, later Dansschool Ward Lamar, aan de Onzelievevrouwestraat 2 in Weert. Misschien heeft de historie en de voormalige bestemming van dat pand er mede voor gezorgd dat er meteen muziek in de tent zat. Wat zeker is, is dat de instelling van Dolf en Muriël daaraan heeft bijgedragen. Zij hebben de sterke basis gelegd voor de Saelmans “Leeft met u mee-filosofie”. Een zeer klantgerichte manier van werken die uitgaat van het gegeven dat je álles van je klant wilt weten. En dat je, daar is ie weer, de vraag achter de vraag wilt stellen. Aan de keukentafel bij je klant, of op kantoor. Daarmee ben je in staat om niet alleen aan de directe klantbehoefte te voldoen, maar juist om een toekomstgerichte relatie op te bouwen die verder gaat dan een min of meer simpele aan- of verkooptransactie. Immers, de verkopers van nu zijn wellicht de kopers van straks, en andersom. Daarom ook is die manier van werken en die filosofie niet alleen voorbehouden aan de adviseurs en makelaars maar wordt door alle personeelsleden innig omarmd. Het is dan ook niet toevallig dat Het Saelmans-team bestaat uit een mix van jonge en ervaren medewerkers, allen woonachtig in Weert of directe omgeving. Ze beschikken over een groot persoonlijk en zakelijk netwerk en kennen de regio goed. Stuk voor stuk betrokken medewerkers die niet pandgericht maar klantgericht werken, zowel binnen als buiten kantoortijd, als dat beter uitkomt.

Na jaren succesvol hypotheken en verzekeringen ten hebben aangeboden, besloten Dolf en Muriël om zich alleen nog volledig op de woning- en bedrijfsmakelaardij te richten en die twee andere diensten af te stoten. Niet alleen omdat er voor hypotheken en verzekeringen inmiddels voldoende gespecialiseerde aanbieders in de markt waren, maar vooral ook om de focus helder te houden. Zowel voor klanten als voor het eigen personeel. Geen belangenverstrengeling. Geen “koppelverkoop”. Geen adviezen waarbij de perceptie bij klanten zou kunnen ontstaan dat die voor eigen gewin gegeven werden. Hoewel beide facetten van advisering perfect pasten binnen de Leeft-met-u-mee-filosofie en min of meer de garantie waren voor een lange klantrelatie. Die lange klantrelaties bleven ondanks dat toch bestaan.

De verkoop van een woning of bedrijfspand vergt veel meer dan alleen een Te Koop of Te Huur-bord in de tuin zetten en afwachten wie er op reageert. Met name door de komst van nieuwe media, het aanbod via gespecialiseerde websites zoals Funda, is het noodzakelijk om razendsnel te kunnen schakelen. Omdat de verspreiding door die media garant staat voor een veel groter bereik, in een fractie van de tijd dan die ervoor stond in de tijd dat er met woningen op de achterpagina van het weekblad werd geadverteerd. Het complete team van Saelmans is met de markt meebewogen en heeft zich succesvol aangepast aan al deze veranderingen. Sterker nog, ze vervullen in de grootregio Weert een hoofdrol in dat kader. Niet op zijn minst doordat met Bart-Jan en Bram, de zonen van Muriël en Dolf, de derde generatie makelaars aan boord is. Ze zijn met sociale media opgegroeid, kennen er hun weg in en weten perfect hoe ze die sociale kanalen moeten en kunnen inzetten ten gunste van de aan- en verkoopresultaten voor hun klanten.

Voor de bedrijfsmakelaardij geldt in basis hetzelfde. Immers, zakelijke klanten zijn in hun vrije tijd ook gewone mensen die reageren op pure menselijke prikkels. Je doet zaken met mensen en niet met bedrijven. Natuurlijk, je moet in deze branche op andere plekken aanwezig zijn en, net als bij “consumenten”, je contacten altijd goed onderhouden. Tien jaar achtereenvolgens aanwezig zijn op de Excellent Wonen en Leven Beurs in Eindhoven om het wonen in het Weerterland te promoten. Meer dan 10 jaar lid van de businessclub van PSV. Samen met verschillende overheden Limburg en Weert vertegenwoordigen op de Provada, Nederlands grootste internationale netwerkbeurs voor vastgoed. Lid van de Limburgse Vastgoed Sociëteit. Zo bouw je een waardevol en warm netwerk dat er voor zorgt dat grote beleggingstransacties van Maastricht tot Eindhoven zijn gerealiseerd en nog op stapel staan. Het heeft er ook voor gezorgd dat door al die inspanningen Bedrijfsmakelaardij Saelmans de laatste jaren als een belangrijke Limburgse makelaar op het gebied van zakelijke makelaarstransacties in de top drie van transacties staat in Property.nl

De naam Saelmans staat door al deze elementen al 50 jaar garant voor een grote dosis vakkennis, persoonlijke aandacht, enthousiasme, betrokkenheid en daadkracht. Van het taxeren van de woning, gebaseerd op een uitvoerige marktanalyse van vergelijkbare objecten en komen met een reëel prijsadvies, tot het fotograferen en filmen van de woning of bedrijfspand. Zowel binnen als buiten. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden die aangeboden worden en afhankelijk van de woning- of pandwaarde kan dat ook uitgebreid worden met 360 graden fotografie en dronebeelden van de omgeving. In alle gevallen een zeer vooruitstrevende presentatie van het pand, passend in deze tijd, passend bij de wensen van de klant. Zowel particulieren als ondernemers. Maar alles nog steeds, net als vroeger, op basis van een verregaand vertrouwen en de volle waardering die ze daardoor krijgen van hun klanten. Omdat ook die particuliere en bedrijfsmatige kopers inmiddels weten dat een woning of bedrijfspand, via Saelmans aangeboden, altijd behoort tot de pareltjes in de regio…

Saelmans leeft met u mee. Het is geen loze kreet die we zomaar onder ons logo hebben geplaatst. Het is onze instelling. Een huis kopen of verkopen is over het algemeen een grote stap en een ijkpunt in iemands leven, en dat ijkpunt is voor iedereen anders. Statistisch gezien verhuizen mensen gemiddeld zeven keer in hun leven. Jonge mensen kopen hun eerste huis, passend bij hun huidige leefwensen. Een huis – of de waarde ervan – moet mee kunnen groeien met het pad dat ze volgen. Zowel qua gezinssamenstelling als qua professionele carrière en financiële ruimte. Komen er kinderen dan gelden er andere wensen, met name op het gebied van leef- en woonruimte en woonomgeving. Als de kinderen opgroeien stelt ook dat weer andere eisen aan een woning. De volgende stap is dat ze het huis uit gaan en op zichzelf gaan wonen. Gaan ze kopen of huren? Blijven de ouders in het grote huis, of zoeken ze een ander comfort, passend bij alweer een nieuwe situatie? Wellicht nemen de kinderen het huis over om de ouders volledig te kunnen ontzorgen. Bij al deze, vaak onzekere stappen is Woningmakelaardij Saelmans een constante en veilige factor. Zowel bij de aankoop als de verkoop. We zoeken en denken mee. We stellen de vraag áchter de vraag. We begeleiden bij alle factoren die van belang zijn. We steunen en adviseren mensen bij alle belangrijke beslissingen die ze moeten nemen. Bij leven en zelfs daarna. Want de band die we met onze klanten opbouwen en het vertrouwen dat aan ons gegeven wordt gaat vaak van ouders over op de kinderen. En dat vertrouwen beschamen we nooit. Het is de basis van de manier waarop we werken en de ziel van onze filosofie: Saelmans leeft met u mee.